O iracionalnim uverenjima

Postoji mnogo misaonih iskrivljenja, ali sva ona mogu da se svedu pod tri osnovna zahteva. Ovi iracionalni zahtevi su pre svega iracionalni jer nema logičkog osnova da zahtevamo takve stvari, prema tome nerealnu su, a pretpostavlja se da sve ono što je neralno nije poželjno za nas i našu sreću. To su:

 

1.Zahtev prema sebi – “Ja apsolutno moram biti dobar u važnim zadacima (naročito u zadobijanju potvrde i priznanja od bitnih drugih), jer u suprotnom sam neadekvatna, bezvredna osoba. Ako podbacim u tim svetim i važnim domenima to je užasno, a ja sam loša, nekompetentna i bezvredna osoba koja će verovatno uvek podbacivati i koja zaslužuje da pati.” Ova forma vodi snažnim osećanjima mržnje prema sebi, anksioznosti, depresivnosti, suicidalnosti i disfunkcionalnim ponašanjima kao sto je odlaganje, povlačenje i opsesivnost.

  1. Zahtev prema drugima– “Vi (drugi značajni ljudi sa kojima sam u odnosu) apsolutno morate pod svim okolnostima, i u svako doba postupati prema meni lepo, ljubazno, obzirno, pravedno i onako kako ja zaslužujem i ako ne postupate tako to je grozno, a vi ste loše, bezvredne osobe, koje će me uvek tretirati loše i koje stoga ne zaslužuju dobar život i treba da budu ozbiljno kažnjene zbog gnusnog ponašanja prema meni ovako dobrom i plemenitom.”

Zahtevnost usmerena prema drugim ljudima vodi snažnim osećanjima besa, mržnje razjarenosti, povredjenosti , ljubomore, samosazaljenja i poremecenim ponasanjima kao sto su zavisnost, fizicka, agresivna, osvetoljubiva i buntovna ponasanja, ubistva, ratovi i genocidi.

  1. Zahtev prema uslovima života-“Uslovi pod kojima ja zivim (moja sredina, ekologija, ekonomski i politicki ulovi) apsolutno moraju gotovo uvek biti konforni i prijatni, bezbedni, bez neprilika, lako i brzo uzivajuci, i ako nisu takvi, onda je to uzasno i stravicno, a ja ne mogu da ih podnesem. Nikada i nimalo necu moci da uzivam u zivotu, moj zivot je nemoguc i jedva da je vredan zivljenja.”

Ova forma iracionalnih uverenja predstavlja filozofiju niske frustracione tolerancije (LFT) i vodi u samosažaljenje, očajanje, bes, depresiju i disfunkcionalna ponašanja kao što su adikcije, povlačenje, inertnost, odlaganje, fobije.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Iracionalna uverenja su na dubljem strukturalnom nivou definisana kao “vrele” misli koje sadrže definisanu potrebu za onim sto se želi ili apsolutistički zahtev nad željenim i preferiranim, stoga neminovno sadrži afektivnu komponentu i inklinaciju ka odredjenom ponašanju, tj. ima značajne kognitivne, emotivne i senzomotorne komponente.

Iracionalna uverenja štete kako samom čoveku tako i njegovim odnosima sa drugim ljudima. Zato je važno razumeti na koji način podržavamo ova samoporažavajuća mišljenja. Takođe treba razumeti da u svakom problemu mi imamo deo odgovornosti jer sami možemo izabrati da se ne povređujemo. Stoga je važno naučiti racionalno promišljati i osvestiti sopstvena iracionalna uverenja i distorzije u mišljenju.

 

Racionalno promišljanje nas vodi oslobađanju emocija koje imamo prema sebi i nastalim problemima. Prihvatanje činjenice da imamo problem je prvi korak koji moramo preduzeti da bismo ga rešili.

Leave a Reply

