Izbor iz Zen priča

 

Ništa ne postoji
Dok je još bio mlad učenik zena, Jamaoka Tešku je išao od jednog učitelja do drugog. Svratio je i kod Dokuona iz Sokokua.
Želeći da pokaže šta je postigao, reče: “Um, Buda i osećajna bića, na kraju krajeva, ne postoje. Prava priroda svih pojava je praznina. Ne postoji spoznaja, ni zabluda, ni mudrost, ni prosečnost. Nema davanja i ničega da se primi.”
Dokuon, koji je mirno pušio, ništa ne reče. Iznenada udari Jamaoku svojom bambusovom lulom. Ovo mladića vrlo razljuti.
“Ako ništa ne postoji”, upita Dokuon, “odakle je ova ljutnja došla?”

 

 

Tačan proračun
Sen no Rikju, učitelj čajne ceremonije zažele da okači korpu sa cvećem na jedan stub. Zamoli jednog tesara da mu pomogne, govoreći mu “više” ili “niže”, “levo” ili desno”, sve dok nije pronašao pravo mesto. “Eto, tu” reče najzad Sen no Rikju.
Tesar, da bi proverio učitelja, označi mesto a onda se napravi kao da ga je zaboravio. “Je li bilo ovde? Ili možda ovde?”, pitao je tesar, pokazujući različita mesta na stubu.
Ali učiteljev osećaj za razmeru beše toliko istančan, da nije potvrdno odgovorio sve dok tesar ponovo nije stigao do istovetnog mesta koje je učitelj ranije odredio.

 

 

Otvori svoju sopstvenu riznicu
Daiđu u Kini poseti učitelja Basoa. Basa ga upita: “Šta tražiš?”
“Prosvetljenje”, odgovori Daiđu.
“Imaš svoju sopstvenu riznicu. Zašto tražiš van nje?”, zapita Baso.
Daiđu upita: “Gde je moja riznica?”
Baso odgovori: “To što tražiš je tvoja riznica”.
Daiđu je bio prosvetljen! Posle toga uvek je požurivao svoje prijatelje: “Otvorite svoje sopstvene riznice i upotrebite to blago.”

 

 

U zemlji snova
“Naš školski učitelj običava da zadrema svako popodne”, pričao je jedan učenik Sojen Šakua. “Mi deca smo ga pitali zašto to radi, a on nam je odgovorio: “Odlazim u zemlju snova da se sretnem sa starim mudracima, kao što je i Konfucije radio.”
Kada bi Konfucije spavao, sanjao je drevne mudrace i kasnije o tome pričao svojim pratiocima.
“Jednoga dana bilo je izuzetno toplo, pa neki od nas zadremaše. Nas učitelj izgrdi. “Išli smo u zemlju snova da se sretnemo sa mudracima, kao što je i Konfucije činio”, objasnismo. “Šta su poručili mudraci?” zahtevao je da sazna naš učitelj. Jedan od nas odgovori: “Otišli smo u zemlju snova i sreli mudrace. Pitali smo ih da li naš učitelj dolazi tamo svako popodne, ali nam oni rekoše da takvog čoveka nikada nisu videli.”

 

 

Nema vode, nema meseca
Kada je sveštenica Čijono učila zen kod Bukoa iz Engakua, nije dugo uspevala da dosegne plodove meditacije.
Jedne mesečinom osvetljene noći, nosila je vodu u jednom starom vedru vezanom bambusom. Iznenada, bambus se pokida i dno otpadne. U tom trenu se Čijono oslobodi!
U znak sećanja na ovaj momenat, napisa pesmu:

Na ovaj i onaj način pokušah da spasem staro vedro
Jer su veze od bambusa oslabile i mogle da popucaju
Sve dok najzad dno ne otpade.
Nema više vode u vedru!
Nema više meseca u vodi! (*11)

(*11) Zen tj. č’an učitelji za opisivanje Naglog prosvetljenja često koriste metaforu “buretu je otpalo dno”. Kada se to dogodi, sva sadržina odjednom nestaje. U primeni kod doživljavanja Naglog prosvetljenja, to znači da su svi čovekovi problemi odjednom rešeni; ne u smislu nekog određenog (pozitivnog) rešenja, već u tom smislu što su problemi prestali da budu problemi.

 

 

 

???????????????????????????????

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s