Once upon a time (2011- )

`1

Kada se po prvi put pojavila na televiziji, sama najava mi nije davala neku nadu da je reč o ozbiljnom promišljanju bajki, legendi i drugih neobičnih priča. Čak sam pomislila da je u pitanju amatersko razmišljanje i nekakvo postmodernističko miš-maš kombinovanje bez jasnog smisla, bez jasne ili časne namere. Da, mislila sam da je u pitanju golo pravljenje profita i ničega drugog. Iz nekog razloga, možda iz želje da razumem kako miš-maš izgleda kada su u pitanju bajke, pogledala sam prvu epizodu. Potom drugu, i naravno da me je ljutilo u prvim momentima mešanje: aha, kakve veze ima feničanski kralj sa Sneguljicom iz bajke, aha, kakve veze ima Luis Kerol sa začaranom šumom, aha… međutim to ‘’aha’’ je brzo preraslo u ‘’wow’’, pa u ‘’waaaooow’’. I da, koliko god da su pitanju bajke, ja sam ostala i opstala očarana.

225958_405701062818727_1008242084_n

Serija ‘’Once upon a time’’ predstavlja nešto sasvim drugačije od dosadašnjeg tipa prikazivanja bajki. (U redu, ovde se Jim Hensonovo umeće izuzima.) Predstavlja, dakle, atipično tumačenje sveta neobičnosti, gde su legende povezane sa pričama, priče sa bajkama, bajke sa čudesnim proznim delima, čudesna prozna dela sa izuzetnim poetskim minijaturama. U suštini, na tekstualnoj ravni, scenario je apsolutno zapanjujuć. Sa druge strane, logičko razmišljanje o svetu neobičnog, magičnog iznuđuje jedno veliko poštovanje. Podela uloga je urađena na takav način da se teško može zamisliti bolji glumac za nosioca određenog karaktera.

tumblr_mccw1xdcBU1rvt2xjo1_1280

Sve skupa dovodi do pomeranja granica, pomeranja pozicija na kojima se nalaze određeni junaci ili shvatanje junaka; dolazi do kombinovanja i rekombinovanja, navođenja raznih mogućnosti, navođenja samog navođenja kakvih mogućnosti iima i, u tom smislu, ova serija predstavlja izuzetno ostvarenje, neverovatan spoj kreativnosti u raznim umetnostima: od umeća pisanja neobičnog scenarija o svetu neobičnog, preko iznenađujućih kostima smelih likova, grafičkih rešenja za brojne scene, do umeća zadavanja ritma, ubrzavanja, povećanja dinamike, lepote glumljenja, umetnosti gledanja, i dalje, i dalje….

542528_392616890793811_681591806_n

Ono što je ove iznenađujuće je spoj svetova, umetnost usklađivanja, i pripovedanja nečega o čemu je pretpostavljeno da ponešto znamo, jer svako od nas zna za bar neke neobičnosti, međutim, način povezivanja je drugačiji: Petar Pan nije nužno dečak koji ne želi da odraste, on je više od toga, ali je bitna i mera u kojoj je on više od toga. Kapetan Kuka nije stari lisac koji jedino u životu mrzi Petra Pana, on ume toliko toga, ume da voli, ume da bude dobar. Sneguljica nije devojka koja samo želi da bude uz svog princa, ona ima snagu Robin Huda, Crvenkapa nije devojčica koja je plašljiva već ima mnoge zastrašujuće osobine, njena baka nije starica koja leži u krevetu, ona je sposobna da vodi mali restoran, i da drži pušku. Ono što je ovde ponuđeno predstavlja mnogo više od onoga datog u pričama o neobičnosti, ovde postoji trajanje i razvijanje karaktera, od momenta: i živeli su srećno i dugovečno, ili se nešto desilo pa je ta rečenica u knjigama priče zaustavila.

JOSH DALLAS, LANA PARRILLA, GINNIFER GOODWIN, JENNIFER MORRISON, COLIN O'DONOGHUE

O čemu se zapravo radi?

Postoji zla kraljica. Postoji čarobnjak, Rumpelstinckin. Postoji Sneguljica i njen princ. I gomila drugih likova. Postoje dva tabora. Sa jedne strane je Zla kraljica, sa druge su ostali. Neutralnu poziciju, ili uz manje i veće oscilovanje ka negativnosti,  zauzima Rumpelstinckin, nekadašnji kraljičin učitelj magije. U trenutku kada u jednom taboru dolazi do srećnog završetka, Zla kraljica će učiniti da ceo svet začarane šume nestane, da svi odu u vreme današnjice u kom nema realnog kretanja kazaljki, u malenom gradiću ljudi žive mikro živote, tu postoji jedno dugo sada, i nema nade da bilo ko dobije srećan kraj. To bi bio srećan kraj Zle kraljice, Regine Mills. U trenutku pred uništenje staroga sveta Sneguljica i Princ dobijaju dete. Pomoću magije šalju je u nepoznati svet današnjeg vremena  a magična kletva kaže da će to dete biti spasilac staroga sveta začarane šume.

JOSH DALLAS, GINNIFER GOODWIN, MIG MACARIO, MICHAEL COLEMAN, LEE ARENBERG, FAUSTINO DI BAUDA

Emma Swon, dete dobrih likova iz bajke, postaje mlada žena koja ima neobičnu i ne baš srećnu prošlost. Za svoj  28. rođendan je poželela da ne bude sama i tada se na njenim vratima pojavio sin kog je 11 godina ranije dala na usvajanje. Sa njim odlazi u nepoznat gradić Storybrook, i upoznaje gradonačelnicu grada- Redžinu Mils. Odavde se priča grana u brojnim pravcima i prati istovremeno radnje u dva sveta, daje dvostruko iščitavanje a simbolike svetova se mogu povezati i dati vrednosti koje su univerzalne.

ouat-henry-bio-03

Ne postoji pravilo koliko likova može da vam se dopadne. Može stotinu, može nekoliko.

Ali postoje dva lika koja se u mom razumevanju neobičnosti izdavajaju.

Prvi karakter je Regina Mills, zla kraljica, koja želi da bude voljena, koja želi da ima najveću moć, koja želi majčinu ljubav, očevu ljubav, ljubav svog dragog, koja gaji mržnju i pažljivo smišlja osvetu, koja sanja da voli, koja želi da je vole. Ovaj karakter pun protivrečnosti, koji je takav ukoliko se posmatra prosto iz jedne vremenske tačke, predstavlja jedan od najbogatijih karaktera koji sam imala priliku da vidim. Zla kraljica je žena, devojka, veštica, nežni čovek, prava dama, dobra majka, neustrašiva gradonačelnica: ona obuhvata više likova istovremeno. Lana Parilla, koja maestralno igra ovaj zahtevni karakter, je u jednom intervjuu rekla: ‘’Deca od mene beže na ulici, i ne samo deca.’’ Ova izjava, ma koliko delovala humoreskno, zapravo otkriva intenzitet strasti kojom Lana Parilla gradi svoj lik.  Nakon gledanja njene uloge, sve druge kraljice postaju manje strašne, manje čovečne, više prazne, više veštačke.

regina

nhu4

Drugi lik koji je neobično bogat u svom izrazu, pokretu, kostimu, pogledu, osmehu, i ne zamerite, u lepoti je čarobnjak Rampulstinckin kog igra, u ovoj ulozi, nenadmašni Robert Carlyle. On je zlokoban, pun sarkazma, neobične lepote, zamrzavajućeg pogleda, opčinjavajućeg pokreta, vrcavog osmeha: on često čini da ljudi očajavaju. Jednom je bio dobar i pažljiv. Jednom će ponovo postati takav. U međuvremnu je zao, u međuvremenu je postao Mračan, analitičan, neobično logičan i strašno dosledan. Čini se da jedino on ima sposobnost hronološkog praćenja dešavanja do tančina. Njegova sposobnost predskazivanja je ipak začuđujuća, njegova moć bezgranična. Njegov šarm ne ostavlja mesta za ravnodušnost. U starom svetu je bio sluga, potom vladar moći, u novom svetu poseduje radnju sa antikvitetima, od čega su mnogi predmeti iz starog sveta. U novom svetu, on ima sećanje na stari svet. Ima ga i kraljica. Ostali se ne sećaju šta su bili ranije, ne sećaju se ni da je postojalo ranije. Žive u malom gradu, u koji niko ne dolazi. Do onog trenutka kada se pojavljuje Ema i vreme počinje da se odbrojava.

tumblr_lvx060svip1r1pg53o1_5001

tumblr_m0wkklTbO81qiw6mzo1_500

Na zapadnoj strani sveta u toku je prikazivanje treće sezone.

Stvaraoci ovog fascinantnog ostvarenja  su Edward Kitsis i Adam Horowitz.

Once_Upon_a_Time_Logo 545754_407255502663283_946966913_n

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s