Dragička

St. Paul. 2004. (Auction)
Augusta Savage Sculpture
Prodajete ovu skulpturu crnog dečaka?
Yes.
-Gde ste je kupili?
At a yard sale. For 5 $.(kaže oniži muškarac sa naočarima).
-Znate li koja je prava vrednost?
No idea.
– Vidite, na prednjoj strani piše Savage, i deluje kao bronza ali je u pitanju gips.
-Oh?!
-Ali skulptura ‘captures the spirit of this young guy.’
It does.
-Ali skulptura ima cracks.
-Yes. (polako i vrlo pažljivo kaže uzdrhtali čovek.)
– Međutim, mi smo procenili da je vrednost ove skulpture između 15.000 i 20.000$.
With cracks? (kao da ga ispravlja oniži čovek)
-Da, to je skulptura Augusta Savage.
San Francisco, 2004. (Auction)
Miwok baskets, 1905.
– Vi ste došli da procenite vrednost ovih korpi?
-Da. Moja baka ih je dobila od radnika na imanju, i mislim da su vrlo lepe. Mislim i da su stare.
-A šta mislite, iz kog su perioda?
-Pa, mislim da su iz 1910., i ja sam se igrala u njima kad sam bila mala. A baki su ove korpe dali radnici sa imanja da u njih stavlja grochery & goods.
-Znate, ove korpe potiču od indijanskog plemena, ti Indijanci su ih dali vašoj baki, zar ne? E sad, vidite motive na ovim pletenim korpama? Veliki su, jasni, i znate, postojala je razuđenost kada su u pitanju indijanska plemena, i teško je napraviti komparativnu analizu, kada je to jedno jedino pleme, nemamo sa čime da uporedimo i ja sam jako srećan što ih gledam i imam priliku da ih analiziram. Ali vi sigurno želite da znate cenu?
I do! (kaže kratkokosa žena koja deluje jako intelektualno.)
– Između 8.000 -12000 svaka.
Oh!   
Portland, 1998. (Auction)
 ‘’Gone with the wind’’ Script
– Gde ste našli ovaj scenario?
– O pa to mi je ujak dao, 30 years ago.- kaže jedna crnokosa, uzbuđena žena.
– Vidite, ovaj scenario je iz 1939., završna verzija poslata studiju, sadrži i uglove za kamermana, ali moram da vam kažem da je prema ovom scenariju George Cukor trebalo da režira fim, ali tada je postojao sukob između njega i Clark Gable, tako da je on zamenjen a zvezda je ostala u filmu.
Oh-otme se ženi koja je osetila tišinu.
-Da, i mislim da i Vivien Leigh nije bila naznačena za glavnu žensku rolu.
Oh.
-Verovatno vas interesuje da li ovi papiri imaju neku vrednost- zaključuje Rudy Franchy, procenjivač.
Yes.
– Vrednost je između 30.000 i 35.000$.
– Ali scenario nije pisan rukom!- žena vrisnu svoj najveći strah.
-U ovom slučaju, to nema nikakve veze, zapravo je i bolje.
Memphis, 2004. (Auction)
Simon Willard Clock, 1823.
– Gde ste kupili sat?
At a yard sale.
 – A šta vam se dopada kod ovog sata?- pita aukcionar Stephen Fletcher.
I like mahogany. I bought it 20 years ago.
– Vidite, zvono koje pokriva sat nije originalno.
Oh!– kaže nervozno dama bele kose odevena u crno.
– Vidite i deo mehanizma fali. I zadnje nogare su lepljene i nisu originalne.
(Dami se slošava).
– I koliko ste platili ovaj sat?
8 dollars.
Are you sure you didn’t pay it 100 years ago?– pita sa smeškom stručnjak.
Dami je za tren bolje i osmehne se.
– Ovaj sat vredi između 75.000- 100.000 $.
Are you sure? (sasvim je zbunjena nakon tolike emotivne vožnje).
Ohio, 2005. (Auction)
Iron & Tin Roaster Trade sign
Vi želite da znate koja je vrednost fazana koji ste doneli sa sobom? Ali zašto ste tako vidno uplašeni?
– My biggest fear was you’ll tell on TV is fake.– kaže čovek u havajskoj košulji.
– Pogledajte ovog fazana. Vidite li liniju koja odvaja krila?
Yes.
– A rep?
Aha.
– Obožavam površinu ovog fazana- kaže Ken Farmer, procenjivač. A vidite kako je kiša padala i zadržavala se na grudima ovog gvozdenog fazana?
-Aha.
– Koliko ste platili ovog fazana?
My rule is: at a yard sale- nothing more than 10 $!
– Znate koja je vrednost?- pita profesionalac.
No.
– Između 10 i 15 hiljada dolara.
Wow! Just wow!
Cleveland, 1999. (Auction)
Antonio Jacobsen
-Recite mi nešto o ovim slikama?
– Oh, yes! Kupila sam ih na dvorišnoj rasprodaji za 35$. Obe!
– Zašto ste se za njih odlučili?
– Mama je volela brodove.
– Vi znate iz kog su perioda ove slike?
– Yes, but is it original?
-Vidite, jedna je slika potpisana, i u uglu piše A. Jacobsen, 1885., on je danski slikar, i ova slika je fantastična, živahna i većina njegovih slika je drugačija, nekako su kvadrataste i prizori su statični, ali ovde se jedra njišu, iskošena su i vidimo da dolazi drugi brod,
Yes– brzo dodaje žena.
– i znamo ko su ti na drugom brodu prema specifičnim bojama broda. Ali na ovoj drugoj slici nemamo potpis, i samim tim slika vredi manje.
Oh! But I bought two because I have two sons. – kaže žena kao da se obraća nekom nevidljivom.
– Ali pošto je u paru, jasno je ko je radio i analiza je to potvrdila- nastavlja Alan Fausel, stručnjak, vrlo svestan prisustva kamera. Vrednost ovih slika je između 50 i 70 hiljada dolara.
Oh!!!
 (Inspirisano emisijom ‘’Antique roadShow’’, Chanel Thirteen). 
Napomena:
Na svakoj aukciji u prednjem planu vidimo eksperta i ponuđača, a u zadnjem planu ostale treperave ponuđače.
Svi eksperti procenjivači su izuzetno ljubazni, profesionalni i prijatni.
Svi ponuđači su nemirni, drhtavi i deluju kao da su blago pripiti.
Zaključci:
(navedena su dva osnovna)
Jedna od najboljih američkih emisija o kulturi i umetnosti.
Ima elemente:
1. dinamične naracije, čak se i pripovedači- eksperti menjaju;
2. a) straha- tokom razgovora o umetničkom predmetu. Nakon razgovora je preko sjajnog kadriranja prikazana i b) preživljena panika što doprinosi preciznijoj psihologizaciji učesnika.
3. avanturizma- ponuđači su pustolovi koji donose ono za šta veruju da je vredno iako svaki ima najveći strah da će se obrukati na TV.
4. hrabrosti- treba izdržati emotivni tobogan.
5.  umešnosti- pitanja nisu laka tako da se većina ponuđača odlučuje za mjaučaste odgovore: Yes, No, Oh.
Osim ovih vrlo uočljivih elemenata, nameće se još jedan zaključak:
Amerikanci pojma nemaju šta drže u kućama.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s